Geweigerd op je vlucht: in deze gevallen ontvang je een vergoeding

Ben je wel eens geweigerd op je vlucht? In sommige gevallen kan je een vergoeding ontvangen van de luchtvaartmaatschappij. Er bestaat namelijk sinds 2004 in Europa wetgeving die passagiers het recht geven op compensatie in geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Weten wat je kan ontvangen als je geweigerd bent op je vlucht? Lees verder!

Geweigerd worden op een vlucht kan door verschillende redenen komen: drukte op de luchthaven, te laat inchecken, verkeerde documenten of door een overboekte vlucht. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij beroepen op overmacht, omdat het de schuld van de luchthaven of de passagier zelf is geweest. Wanneer je wel recht hebt op een vergoeding, dan kan deze compensatie oplopen tot €600,- per persoon. Hierbij is de bestemming van je vlucht leidend. Hoe verder de bestemming, hoe hoger de compensatie.

Drukte op de luchthaven

In de zomermaanden wordt Schiphol geteisterd door enorme drukte. Hierdoor worden passagiers geadviseerd om ruim van te voren aanwezig te zijn zodat zij niet het risico lopen om de vlucht te missen omdat het bijvoorbeeld erg druk is bij het inchecken of de douane. Als je als passagier te laat bij de gate arriveert, ligt de verantwoordelijkheid niet bij de airline, maar bij de passagier zelf. Je bent immers gewaarschuwd! Helaas dus geen recht op compensatie in dit geval.

 

➜ Check direct en gratis je vlucht

 

Verkeerde reisdocumenten

Ben je geweigerd op een vlucht, omdat je niet over de juiste reisdocumenten beschikt? Ook hier kan de maatschappij jammer genoeg niet aansprakelijk voor gehouden worden. Het is aan de passagier om al zijn reisdocumenten te checken op juistheid en geldigheid. Een tip van ons: verloopt je paspoort bijna? Check dan de geldigheid wanneer hij verloopt op de luchthaven van vertrek én aankomst. Deze termijnen kunnen per land verschillen. Dus het kan voorkomen dat je wel wordt toegelaten op de vlucht op de luchthaven waar je van vertrekt, maar wanneer je terug wilt je wordt geweigerd omdat er een andere termijn wordt gehanteerd.

Wanneer dan wel recht op compensatie?

Je hebt recht op compensatie als je geweigerd bent op een vlucht wanneer er sprake is van een overboeking. Dit is volledig de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en kan jij als passagier niet voorkomen of verhelpen. Wanneer je geweigerd bent, heb je recht op een compensatie die kan oplopen tot €600,- per persoon (afhankelijk van het aantal kilometers van de vlucht) én de luchtvaartmaatschappij moet je een vervangende vlucht aanbieden.

Ben je geweigerd op een vlucht en heeft de luchtvaartmaatschappij je niet direct de vergoeding aangeboden? Dan is het mogelijk om achteraf de compensatie te ontvangen. Vul je vluchtgegevens in en wij helpen je de compensatie ontvangen waar je recht op hebt!

 

 
 

 

Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zien hier om jou te helpen. Je kunt ons bellen van maandag tot en vrijdag tussen 9:00 en 12:00 en van 14:00 tot 17:00 op +31 20 261 67 61 . Ook kan je ons een mailtje sturen met je al je vragen via info@vlucht-vertraagd.nl.


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl