Terug naar nieuws

Transavia in nieuw jasje gestoken

Transavia presenteerde gisteren haar gloednieuwe uiterlijk voor het personeel en de vloot. Ook de naam zal veranderen: de toevoeging '.com' verdwijnt. Deze transformatie moet een nieuwe groei inzetten voor het verlieslatende bedrijf.

Op zondag (25 januari 2015) landde het eerste Transavia-toestel in de nieuwe 'livery' op Schiphol. Het toestel moest hier als verrassing aankomen zodat het een dag later voor de genodigden onthuld kon worden. Maar een paar oplettende fotografen waren er op tijd bij en hadden al wat plaatjes geschoten.

Het bedrijf staat nog steeds in de rode cijfers, maar heeft ondanks deze financiële problemen toch een metamorfose ondergaan. Topman Mattijs ten Brink noemt deze re-branding zelfs “een mijlpijl in de geschiedenis van Transavia”.

Binnen vier jaar wordt de hele vloot voorzien van de nieuwe livery, zo meldt ten Brink aan de pers. Op de toestellen zal nu de naam Transavia te zien zijn, dit was voorheen Transavia.com. Daarnaast is de donkergroene kleur veranderd naar een frisse mintgroene kleur. Ook zullen de toestellen icoontjes op de onderkant dragen, afgestemd op de landen of regio’s waarop wordt gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan een parasol voor de middellandse Zee-bestemmingen of de Sagrada Familia voor Barcelona.

De binnenkant van het toestel bevat geen persoonlijke videoschermen meer. Er is namelijk de mogelijkheid voor passagiers om voorafgaand aan de vlucht films te downloaden op tablet, laptop of smartphone. “We gaan stevig investeren in een digitaal platform met applicaties en programma’s”, aldus ten Brink. De maatschappij wil met deze beslissingen zo’n 100.000 euro besparen.

Maar niet alleen de vloot is in een nieuw jasje gestoken, ook het personeel krijgt een nieuw uniform. Ten Brink geeft aan dat het uniform een essentieel element is van de visuele uitstraling van Transavia. Daarom is het, na bijna negen jaar, aan een opfrisbeurt toe. De 1500 personeelsleden hebben via verschillende stemrondes mogen meebeslissen over het definitieve ontwerp.

Transavia wil over vijf jaar toonaangevend zijn als lowcostmaatschappij in Nederland. Het bedrijf mikt op ruim 10 miljoen reizigers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Ook groeit de vloot de komende vijf jaar tot zo’n veertig toestellen.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl