Terug naar nieuws

Rechter haalt streep door truc airlines

Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich niet langer beroepen op het zogenoemde ‘derdenbeding’: de clausule in hun Algemene Voorwaarden waarin zij het recht van de consument om zich te laten bijstaan door derden structureel ontwijken. Dat heeft de rechtbank Noord-Holland bepaald.

Het derdenbeding; een clausule die vaak vermeld staat in de Algemene Voorwaarden van vele luchtvaartmaatschappijen. Deze clausule verbiedt consumenten om gespecialiseerde derde partijen, zoals claimorganisaties, advocatenkantoren en rechtsbijstand, namens hen het contact te voeren bij het indienen van een vordering wanneer hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Gedupeerde passagiers maken sinds 2005 aanspraak op een compensatie die kan oplopen tot €600 per persoon maar zijn door het beding overgeleverd aan de grillen van de luchtvaartmaatschappij.

Kleine lettertjes

In onder andere de kleine lettertjes van lowbudget maatschappijen Ryanair, Vueling, maar ook grotere spelers als British Airways en Air Canada is deze clausule opgenomen. Vaak wordt benoemd dat de consument de claim direct bij de maatschappij dient in te dienen, alvorens ze hulp mogen inschakelen. “We zien dat luchtvaartmaatschappijen redenen verzinnen om claims af te wijzen, als ze al reageren. Krijg je als consument al gelijk, dan is het nog maar afwachten of je daadwerkelijk die compensatie krijgt,” zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl. “Hulp blijkt 15 jaar na het in werking treden van de wetgeving nog steeds meer noodzaak dan een luxe”.

‘Oneerlijk’ beding

In eerdere uitspraken omtrent passagiersrechten oordeelde de rechter dat een dergelijk beding als ‘oneerlijk’ wordt aangemerkt, al blijven luchtvaartmaatschappijen het aanvoeren als reden om niet te reageren op derde partijen. In zijn laatste uitspraak benadrukt de kantonrechter dat het niet aan luchtvaartmaatschappijen als Ryanair is om te bepalen dat het recht van de consument om zich te laten vertegenwoordigen moet worden beperkt. Ook oordeelt de rechter dat zo’n bepaling alleen tot doel heeft om claimbureaus en juridische dienstverleners, zoals Vlucht-Vertraagd.nl, uit te schakelen.

Rechter haalt streep door truc airlines

Gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen

De kantonrechter waarborgt met dit oordeel het consumentenrecht van passagiers. "Toch verwachten we dat luchtvaartmaatschappijen dit artikel onterecht als afschrikmiddel in hun Algemene Voorwaarden zullen houden," aldus van Bokhoven. "Luchtvaartmaatschappijen mogen van alles in hun Algemene Voorwaarden zetten. Echter kan een artikel als het derdenbeding, waarmee ze hulp willen uitsluiten, gewoon genegeerd worden, zo blijkt uit de uitspraak van de rechter".

Voor gedupeerde passagiers die aanspraak willen maken op een vergoeding op basis van de Verordening houdt deze uitspraak in dat zij daadwerkelijk in hun recht staan om zich te laten vertegenwoordigen bij het indienen van een claim. “Het laten bijstaan door een gemachtigde is een recht dat de consument heeft”, zo luidt de uitspraak van de kantonrechter.

Was jouw vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt?

Uiteraard sta je in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de airline de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt. Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie.

Benieuwd op welk bedrag jij recht hebt? Soms kan het nog wel eens lastig zijn om te bepalen of je recht hebt op een compensatie en/of er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Weet je niet zeker of jij recht hebt op een compensatie? Check jouw vlucht gratis en vrijblijvend in onze claimcalculator. Zo zie je gelijk of je recht hebt op compensatie en kun je gelijk jouw claim bij ons indienen. Wij nemen vervolgens al het werk voor je uit handen en zorgen dat jij het bedrag ontvangt waar je recht op hebt.

 

➜ Check jouw vlucht

 

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.