Vlucht vertraagd of geannuleerd? Claim compensatie!

Ontvang tot € 600,- per persoon voor uw vertraagde, geannuleerde en overboekte vlucht.

Vertraging

Dat je geld terug krijgt van de NMBS is bij iedereen bekend. Belgie klaagt steen en been als een trein vertraagd is, terwijl dit toch maar zelden gebeurt, vooral in vergelijking met het vliegverkeer. 
Ook bij vertraging van internationaal treinverkeer en bij vervoer over water krijg je geld terug van de vervoersdienst. Lees hier per vervoersmiddel waar je recht op hebt in geval van vertraging.
Kort zetten we ook nog uiteen wat je rechten zijn als je vertraging hebt met een autobus of touringcar.

Geld terug bij vliegtuig vertraging

De NMBS heeft een punctualiteit van ruim 90% en het Europees vliegverkeer zit op 73%. Dit is nogal een verschil, maar niemand lijkt er boos om te worden. Europa presteert heel slecht op punctualiteit als het gaat om vliegbewegingen. Er zijn meer dan 15 luchthavens waar 50% tot 60% van de vluchten vertraging heeft. Circa 500 miljoen vliegpassagiers hebben jaarlijks last van vertraging en ongeveer 30 miljoen van die passagiers heeft recht op schadevergoeding.

Treinvertraging in Belgie levert niet hele grote bedragen, dit is bij vliegtuig vertraging wel anders. Afhankelijk van de duur van de vertraging met het vliegtuig heb je recht op;

  • Bijstand en verzorging zoals een verfrissing, maaltijd, telefoongesprek, hotelaccommodatie, vervoer van en naar de accommodatie;
  • En bij langdurige vertraging heb je ook nog recht op geld terug. Deze financiële compensatie kan oplopen tot wel € 600,- per persoon.

De wetgeving is ook van toepassing op geannuleerde- en omgeboekte vluchten en bij instapweigering.

Hoeveel geld krijg ik terug?

Hoeveel geld je terug krijgt bij vertraging van je vlucht is afhankelijk van de afstand van de vlucht, de duur van de vertraging en of er geen sprake is van overmacht.

  • € 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer
  • € 400,-voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer
  • € 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer
  • voor alle overige vluchten heb je recht op een vergoeding van € 600,-

Wil je weten hoeveel geld je terug krijgt voor jouw vertraging? Klik hier op Check je vlucht.

Bagage problemen tijdens het vliegen:

Heeft je bagage vertraging of is je bagage beschadigd ga dan direct naar de luchtvaartmaatschappij. Beschadigde bagage moet je uiterlijk binnen 7 dagen na aankomst van je reis melden en vertraagde bagage binnen een termijn van 21 dagen. Vraag altijd naar het Property Irregularity Report (PIR).

Geld terug bij treinvertraging met internationale treinvervoersdienst

Volgens Europese wetgeving heb je recht op vergoeding van de prijs van je kaartje als je internationale treinreis vertraging oploopt of wordt geannuleerd. Heb je meer dan een uur vertraging opgelopen dan heb je recht op een vergoeding. De vertraging moet dan wel binnen de invloedsfeer van de spoorwegmaatschappij liggen ofwel de oorzaak van de vertraging moet aan hen te wijten zijn.

Hoeveel geld krijg je terug?

  • Als de vertraging van je trein tussen de 60 t/m 119 minuten bedraagt, krijg je 25% van de vervoersprijs die je hebt betaald terug;
  • Als de vertraging van je trein 120 minuten of meer bedraagt dan krijg je 50% van de vervoersprijs die je hebt betaald terug.

De vervoersmaatschappij moet binnen een maand nadat je de klacht/verzoek tot vergoeding hebt gedaan, betalen. Hierbij kan gekozen worden tussen contant geld of tegoedbonnen.

Let op: voldoet je vertraging aan de bovenstaande eisen, maar heb je een abonnement zoals InterRail of Eurail dan zijn andere vergoedingen van toepassing.

Wil je geld terug vragen ga dan naar het loket of de website van de vervoersmaatschappij.

Wil je weten hoeveel geld je terug krijgt van de NS kijk dan hier: Geld terug vragen NS. 

Vertraging bij vervoer over water is ook geld terug

Ook de rechten van passagiers die met vervoer over water reizen zijn Europees geregeld. Het gaat dan over reizen over zee en binnenwateren. 
Aan welke eisen moet je voldoen:

  • Het moet gaan om een passagiersdienst waarvan de haven van inscheping op het grondgebied van een Europese lidstaat ligt;
  • Of een passagiersdienst waarvan de haven van inscheping buiten het grondgebied van een Europese lidstaat en de haven van ontscheping op het grondgebied van een Europese lidstaat ligt, mits de dienst door een vervoerder uit de Unie wordt verricht;
  • Met een cruise waarbij de haven van inscheping op het grondgebied van een Europese lidstaat ligt.

Let op de uitsluitingen: je hebt geen recht op een vergoeding in de volgende gevallen. De wetgeving geldt niet voor passagiers die reizen met schepen met een vergunning om tot 12 passagiers te vervoeren; met schepen waarvan de voor de bedrijfsvoering van het schip verantwoordelijke bemanning uit ten hoogste drie leden bestaat of die voor de dienst in totaal minder dan 500 meter voor een enkele reis afleggen, op excursies en toeristische trips of met schepen die niet mechanisch worden voortgestuwd.

Hoeveel geld krijg ik terug?

Is je reis geannuleerd of vertraagd en vertrek je met een vertraging van meer dan 90 minuten, dan hebt je recht op het volgende:

  • er wordt alternatief vervoer aangeboden of je krijgt een terugbetaling van de vervoersprijs
  • bijstand zoals maaltijden, verfrissingen, snacks en een maximum van drie overnachten (met een maximale prijs van 80 euro per nacht

 Is je vertraging bij aankomst meer dan 90 minuten of is je reis geannuleerd:

  • dan heb je recht op een schadevergoeding. Je krijgt dan minimaal 25% en maximaal 50% van de prijs van je vervoersbewijs terug.
  • Dien bij vertraging je verzoek tot compensatie in bij de vervoerder en eventueel ook bij de nationale handhavende instantie. (In Belgie ; Directoraat-generaal ‘Luchtvaart’).

Vertraging per autobus en touringcar

Ook voor vertraging bij reizen van meer dan 250 km met een autobus of touringcar zijn geregeld. 

Waar heb je dan recht op?

  • Je hebt recht op bijstand zoals snacks, maaltijden en verfrissingen en maximaal twee hotelovernachtingen (met een maximum van 80 euro per nacht) bij annulering en als de vertraging meer dan 90 minuten bedraagt en geen gevolg is van slechte weersomstandigheden. De originele reisduur moet meer dan 3 uur bedragen;
  • Bij een vertraging van meer dan 2 uur op de originele reistijd en bij annulering of overboeking van de reis heb je recht op terugbetaling van de prijs van je vervoersbewijs of een alternatief vervoer
  • Wordt er geen alternatief vervoer aangeboden en is de vertraging meer dan 2 uur dan heb je recht terugbetaling van 50% van de prijs van je vervoersbewijs

+31 20 261 67 61
Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 17:00.

Onze service

  2151 Ervaringen van klanten
  • Direct gratis uw vlucht checken
  • Vandaag ingediend, morgen hulp
  • 98% van de rechtszaken gewonnen
  • Goed beoordeeld: 9.4 uit 10
  • Geen administratiekosten
  • Alleen betalen bij succes
  • Online support

Laat mij weten of ik in aanmerking kom voor compensatie

Green Claim in het nieuws


Financieel Dagblad
De Telegraaf
Kanniewaarzijn
Trouw
Algemeen Dagblad
Het Parool
BNR
Kassa
De Volkskrant
Hart van Nederland
Metro
NRC Next

Ervaringen van klanten

Bekijk alle ervaringen van klanten

Received compensation of flight delay 600 euro after GreenClaim commission. It took some time but in the end positive result. Very convenient service! Good luck!:)

Betrouwbaar en goed geregeld

Green Claim is a professional service provider and helped us win our case!

In december 2016 een enorme vertraging gehad naar Amerika. Green Claim ingeschakeld om stappen te ondernemen. Nu ruim een jaar later toch uiteindelijk onze claim ontvangen, dankzij het werk wat Green Claim voor ons verricht heeft. Alle complimenten naar Green Claim!!!

Zie vorige personen. Mooi hoe je het digitale dossier kunt aanvullen en/of raadplegen!

Een vlucht van Tuifly werd 24 u uitgesteld en via Green Claim hebben wij een compensatie teruggekregen van 1200 euro - 380 euro (kosten). Een correcte en snelle afhandeling

I'm really thankful to Green Claim, my claim was handled professional and I'm impressed how clear and easy the communication was as well as their website. Thanks to them getting my compensation was a stress free process.

Prima service geleverd. Netjes mijn geld teruggekregen. Dank!

I did not expect at all to get money back from that flight. But surprisingly I got an email with instructuions how to do it. As I thought it would no apply in this case, I ignored it. Then I got another email! I thought: Why not then? And I filled in all the papers and guess what? Money coming my way! Nice surprise and it covers part of my next flight! Thank you for insisting!

Vliegtickets claimservice communiceerde goed de stand van zaken over de claim die er was na annulering en vertraging van de vlucht die wij maakten! Ze hebben er voor moeten strijden, maar de claim is gehonoreerd! Hier is recht gedaan! Hartelijk Bedankt!

Hun aanpak is zeer duidelijk en ze houden je ook voldoende op de hoogte. Zelf hoe je eigenlijk niet veel te doen. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht bij succes of verlies. Enkel nemen ze natuurlijk hun deel van het werk af van jou bedrag. Daarnaast mag je ze ook steeds mailen of bellen en helpen ze je zeer beleefd en vriendelijk verder. Zeer tevreden hierover en ze doen veel moeite voor jou en jij hoeft enkel wat geduld op te brengen.

Keurige en snelle succesvolle afhandeling. Wij werden ook tussentijds netjes geïnformeerd. Top !!!!

Ik ben zeer tevreden met de manieren hoe ik geholpen ben. De woorden zoals professioneel, zorgvuldig, consequent zijn zijn heel passend aan de werkwijze van Green Claim medewerkers, waarvoor grote dank en respect.

Heel goede service !

Top,Top top. Echt super service. Ik ben heel tevreden hoe deze mensen zich hebben ingezet voor mij. Een echte aanrader

First I tried to get my money through Royal Air Maroc myself. Not only my flight was cancelled, but they let me stay in the AirPort overnight and lost my luggage. Until now its not back. Maroc Airlines never responded to my claim, I phoned and mailed them several times. Through Greenclaim I got my money. Alone I would not have been succesfull.

Alles werd snel geregeld, nogmaals bedankt!

Hi guys my 2018 started very good. It was like lotterie. You are trustful and very honest in your advices. Great job and i will travel with your companies ofcourse

Buiten het aanleveren van de kastickets die we bijgehouden hadden om de extra gemaakte kosten te recupereren en tekst en uitleg gegeven hoe de vertraging en missen van aansluiting onze reis heeft beïnvloed hebben wij ook geen enkel actie moeten nemen. Dat Green Claim kosten inhoud op het bedrag was duidelijk gecommuniceerd. Top Service. Meer kan ik er niet van zeggen.

Ze verdienen wel wat aan je maar je hebt er totaal geen werk van. Eerst zelf de claim geprobeerd te bemachtigen. Dit lukte niet! Binnen een week was het door Green Claim wel geregeld en hebben we toch een groot deel van de vliegkosten terug!


De beste service

Claim ook uw compensatie: gemakkelijk, snel en op maat gemaakt


Direct hulp

Over Green Claim

563.267 GEBRUIKERS GINGEN U VOOR
563.267 GEBRUIKERS GINGEN U VOOR
BESCHIKBAAR IN 8 TALEN
BESCHIKBAAR IN 8 TALEN
GEMIDDELDE SCHADEVERGOEDING €943
GEMIDDELDE SCHADEVERGOEDING €943
HOOGST UITGEKEERDE BEDRAG VOOR ÉÉN CLAIM €15.200
HOOGST UITGEKEERDE BEDRAG VOOR ÉÉN CLAIM €15.200
ZAKEN TEGEN RUIM 100 AIRLINES
ZAKEN TEGEN RUIM 100 AIRLINES
SERVICE: 
9.2 uit 10
SERVICE: 9.2 uit 10

De service van Vlucht-Vertraagd.nl


Controle rechtsgeldigheid

Accurate vluchtgegevens

Weergegevens check

Opstellen brieven

Hulp & ondersteuning

Meerdere passagiers

Ervaren juridisch team

Gerechtelijk traject

Geen succes, geen kosten

Claim nu ook compensatie, dien een claim bij ons in!


Controleer hier of u recht heeft