Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Klik hier

Vlucht vertraagd of geannuleerd?

Ontvang tot €600 per persoon compensatie voor je vertraagde of geannuleerde vlucht of claim je ticketkosten terug.

Vlucht gewijzigd? Claim jouw compensatie!

Je hebt een mooie reis in het vooruitzicht, maar krijgt een week voor vertrek bericht van de luchtvaartmaatschappij dat je vlucht gewijzigd is. Door de wijziging kom je een dag later aan op de bestemming, waardoor je dus een dag vakantie misloopt. Dat is natuurlijk enorm vervelend!

Was jouw vlucht gewijzigd en ben je hierdoor met een vertraging van meer dan 3 uur aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag van de luchtvaartmaatschappij. Dit bedrag kan oplopen tot wel €600 per persoon!

Waar heb je precies recht op? En wat zijn de voorwaarden bij het claimen van compensatie en hoe gaat dit precies in zijn gang? We zetten alle informatie voor je op een rijtje!

Direct jouw claim indienen

Ben je al op de hoogte van jouw rechten als gedupeerde passagier? Maak dan gebruik van onze claimcalculator om te zien op welk bedrag je mogelijk recht hebt. Dien vervolgens jouw claim in en wij nemen het werk uit handen. Zo simpel is het!

 

➜ Dien een claim in


Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht zomaar wijzigen?

In principe mag de luchtvaartmaatschappij de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren. Als de wijziging minder dan twee weken voor vertrek aan je wordt meegedeeld, dan heb je recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Je hebt dan ook recht op de extra gemaakte kosten die hierbij zijn komen kijken.

Wat zijn mijn rechten als gedupeerde passagier?

De Europese Unie heeft Europese Verordening (EG) Nr. 261/2004 in het leven geroepen om de rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht te beschermen. Deze Verordening is ook van toepassing als je door een schemawijziging vertraging hebt opgelopen en hier minder dan 2 weken voor vertrek over bent geïnformeerd.

Lees hier de volledige Europese Verordening: =>Europese Verordening 261/2004

Op welk bedrag heb ik recht?

Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal €600 per persoon. Het exacte bedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.

Op basis van de eerder genoemde Europese Verordening heb je recht op:

  • €250 voor vluchten tot en met 1.500 kilometer
  • €400 voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer
  • €400 voor vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer
  • €600 voor alle overige vluchten

* Let op: betreft het een langeafstandsvlucht van meer dan 3.500 kilometer en was jouw vlucht tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd? Dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van €600 halveren.

 

Kom ik in aanmerking voor compensatie?

Je komt alleen in aanmerking voor een schadevergoeding op basis van de Europese Verordening als jouw vlucht voldoet aan onderstaande voorwaarden:

  • Moment van informeren: Zoals eerder genoemd is het moment van informeren van belang om je rechten te kunnen ontlenen. Als je meer dan twee weken voor vertrek bent geïnformeerd, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Je komt alleen in aanmerking voor compensatie als je tussen 14 en 7 dagen bent geïnformeerd over de geannuleerde vlucht en met een nieuwe vlucht van meer dan 2 uur eerder bent vertrokken of meer dan 4 uur later bent aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking, of als je minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en met een nieuwe vlucht méér dan 1 uur eerder bent vertrokken of met meer dan 2 uur vertraging bent aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht.
  • De vliegroute: De Europese Verordening is geldig in Europese lidstaten. Dit betekent dat je vertraagde vlucht alleen rechtsgeldig is wanneer je vlucht start vanuit een EU-land. Als je vanuit buiten de EU naar een land binnen de EU vliegt is deze alleen rechtsgeldig als deze wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Buitengewone omstandigheden: De Europese Verordening geeft je recht op een vergoeding als er geen sprake is van buitengewone omstandigheden.
  • Claimtermijn: In Nederland kun je tot twee jaar na je vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht een claim indienen.

Weet je niet zeker of jouw vlucht aan deze voorwaarden voldoet en twijfel je of je recht hebt op compensatie? Check het in onze claimcalculator!
 

➜ Check mijn vlucht

 

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

Het komt vaak voor dat de luchtvaartmaatschappij zich op buitengewone omstandigheden beroept terwijl dit niet de oorzaak was van de vluchtvertraging. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een buitengewone omstandigheid? Het kan bijvoorbeeld gaan om de weersomstandigheden, blikseminslag, een botsing met een of meer vogels of een besluit van de luchtverkeersleiding dat buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij valt en dus als overmacht geldt. 

Luchtvaartmaatschappijen zullen zich in de regel vaak op buitengewone omstandigheden beroepen; dit betekent echter niet altijd dat dit terecht is. Daarom toetsen wij dit streng, om er zeker van te zijn dat jij als passagier in je recht staat.

Meer informatie over buitengewone omstandigheden: =>Buitengewone omstandigheden

Recht op verzorging

Naast een mogelijk geldbedrag heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij als wordt verwacht dat de vertraging oploopt tot:

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
  • Drie uur of meer bij vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • Drie uur of meer bij overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
  • Vier uur of meer bij alle andere vluchten

Onder verzorging wordt verstaan:

  • Maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
  • Twee telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten
  • Een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer tussen de luchtvaartmaatschappij en de locatie van de accommodatie

Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit in redelijke verhouding tot de wachttijd zelf aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je alle bonnetjes en aankoopbewijzen bewaart!

Kan ik een afgewezen claim herindienen?

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw claim eerst zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan. In Nederland kan een claim tot twee jaar na datum van de vlucht worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij.

 

➜ Schakel onze hulp in


De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Wij houden ons bezig met het opstellen en versturen van alle specifieke brieven die nodig zijn voor het claimen van de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten.

Waarom niet zelf claimen?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor jouw vertraging zorgen wij ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt.

Hoe werkt het?

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van al deze informatie behoefte hebt aan een duidelijk stappenplan. Je kunt snel en gemakkelijk gebruik maken van onze claimcalculator, maar het is wel van belang dat je een aantal stappen doorloopt om er zeker van te zijn dat je jouw claim correct indient.

Het enige wat wij van je vragen is om ons te vertellen om welke vlucht het gaat en wat er is gebeurd. Om jouw claim vervolgens compleet te maken hebben wij enkele reisdocumenten van je nodig. Met behulp van onze claimcalculator kun je vrijblijvend checken of je mogelijk in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Jij dient jouw claim bij ons in - wij doen de rest!

  1. Bewaar reisdocumenten zoals tickets, boekingsbevestigingen en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
  2. Noteer je vluchtgegevens zoals het vluchtnummer en de geplande en werkelijke vertrek- en aankomsttijd
  3. Zorg ervoor dat de reden voor de vertraging bekend is
  4. Check waar je recht op hebt in onze claimcalculator
  5. Je kunt de claim gelijk bij ons indienen, dan handelen wij alles verder af met de luchtvaartmaatschappij!
     

➜ Check mijn vlucht

 


Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zijn hier om jou te helpen. Je kunt mailen naar info@vlucht-vertraagd.nl of ons bereiken op Facebook.

 

Ervaringen van klanten

Onze service

  2220 Ervaringen van klanten
  • Direct gratis jouw vlucht checken
  • Vandaag ingediend, morgen hulp
  • 98% van de rechtszaken gewonnen
  • Goed beoordeeld: 4.5 uit 5
  • Geen administratiekosten
  • Alleen betalen bij succes
  • Online support

Heb ik recht op compensatie of een terugbetaling?

Green Claim in het nieuws


Financieel Dagblad
De Telegraaf
Kanniewaarzijn
Trouw
Algemeen Dagblad
Het Parool
BNR
Kassa
De Volkskrant
Hart van Nederland
Metro
NRC Next

Over Green Claim

563.267 GEBRUIKERS GINGEN JE VOOR
563.267 GEBRUIKERS GINGEN JE VOOR
BESCHIKBAAR IN 8 TALEN
BESCHIKBAAR IN 8 TALEN
GEMIDDELDE SCHADEVERGOEDING €943
GEMIDDELDE SCHADEVERGOEDING €943
HOOGST UITGEKEERDE BEDRAG VOOR ÉÉN CLAIM €15.200
HOOGST UITGEKEERDE BEDRAG VOOR ÉÉN CLAIM €15.200
ZAKEN TEGEN RUIM 100 AIRLINES
ZAKEN TEGEN RUIM 100 AIRLINES
SERVICE: 
4.5 uit 5
SERVICE: 4.5 uit 5

De service van Vlucht-Vertraagd.nl


Controle rechtsgeldigheid

Accurate vluchtgegevens

Weergegevens check

Opstellen brieven

Hulp & ondersteuning

Meerdere passagiers

Ervaren juridisch team

Gerechtelijk traject

Geen succes, geen kosten

Check vrijblijvend of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling!

Check mijn vlucht